#klarkerneopgave #retning
#klarkerneopgave #retning
Indsatsen handler om at sikre en tydelig kerneopgave, der er afgørende for at skabe et godt arbejdsfællesskab. En tydelig kerneopgave skal være tilpas ‘nede på jorden’, så alle medarbejdere kan se, at de bidrager til at løse kerneopgaven. Derfor skal kerneopgaven valideres på tværs af fagligheder, afdelinger og arbejdsopgaver.
En kerneopgave er virksomhedens eksistensberettigelse. Den beskriver, hvorfor virksomheden er til og beskriver den overordnede fælles opgave, som alle i virksomheden på tværs af fagligheder, afdelinger og arbejdsopgaver skal løse.
Kerneopgaven udspringer af virksomhedens mission. Den væsentlige forskel på en kerneopgave og en mission er, at formuleringen af kerneopgaven skal være så konkret, at medarbejderne kan genkende sig selv i den.
I skal med andre ord i gang med at oversætte jeres mission til en kerneopgave – altså at gå fra, hvorfor I gør, som I gør til, hvad I gør.
Kerneopgaven er simpel og objektiv. Den kan justeres med tiden, da det omgivende samfund, kundernes behov og virksomheden udvikler sig.
Der findes kun én kerneopgave i virksomheden. Det er et højere mål, som alle arbejder for, og som er med til at motivere medarbejderne på tværs af virksomheden. Medarbejdernes handlinger skal hænge sammen med kerneopgaven.
Find og læs materiale • Grovsorter materialet • Formuler jeres kerneopgave • Valider kerneopgaven
Find og læs materiale
Find alt frem der beskriver jeres virksomheds opgaver, herunder beskrivelser af kerneopgaven, visioner, strategier, værdier, leveregler osv. Læs materialet og spred det evt. ud på et bord/gulv.
Grovsorter materialet
Inddel eksempelvis materialet i følgende kategorier:
Formuler jeres kerneopgave
Med udgangspunkt i ovenstående skal I snakke jer frem til, hvordan kerneopgaven skal lyde. Eller trykprøve en allerede eksisterende beskrivelse af kerneopgaven.
Husk at den skal kunne rumme alle opgaver i virksomheden og give mening for medarbejderne – også i støttefunktionerne. Den skal helst være enkel og kort og må gerne indeholde et aktivt udsagnsord. Kerneopgaven kan med fordel besvare spørgsmålene:
Valider kerneopgaven
Det er forskelligt, hvordan det er bedst at trykprøve den formulerede kerneopgave. For nogen vil det være vigtigt at få hele ledelsen med og lave en proces med dem. For andre giver det bedre mening at afprøve forskellige ord i medarbejdergruppen.
Vær opmærksom på ikke at åbne for en lang snak om, hvad medarbejderne synes om kerneopgaven. Spørg i stedet mere konkret: Kan du se, hvordan dine arbejdsopgaver bidrager til at løse vores fælles kerneopgave?
Klik for at udfolde faktaboksen
Formålet med at formulere en klar og tydelig kerneopgave er at sætte en retning for medarbejderne. Et stærkt arbejdsfællesskab kan ikke eksistere uden en fælles kerneopgave som et fælles pejlemærke. Brug af indsatserne i værktøjet forudsætter en tydelig kerneopgave.
“I virkeligheden er det simpelt. Formuleringen af vores kerneopgave er at beskrive, hvad virksomheden lever af.
Vi spurgte forskellige medarbejdere, om de kunne se, at deres arbejdsopgaver passede ind i vores nyformulerede kerneopgave. På den måde fik vi trykprøvet to ord, som vi var lidt i tvivl om. Det var en hurtig og enkel proces.”
Christine Willumsen, TIVOLI, Miljøkoordinator & Arbejdsmiljøleder
En god og tydelig kerneopgave er essentiel, når I skal skabe et stærkt arbejdsfællesskab. Kerneopgaven er med til at sætte fælles retning for opgaveløsningen.
I kan med fordel skrive kerneopgaven med aktive vi-sætninger i nutid. Det signalerer handling og skaber motivation. Fx ‘vi bidrager til … ‘ ‘vi skaber gode rammer for …’ .
Alle medarbejdere skal kunne se sig selv i kerneopgaven og tænke ‘Ja, det er helt klart det, jeg går på arbejde for at være med til at løse.’ Husk at validere kerneopgaven.
Hvordan sikrer vi, at kerneopgaven ligger tæt op af virksomhedens mission, men beskriver ‘hvad’ fremfor ‘hvorfor’?
Hvordan sikrer vi, at kerneopgaven giver mening for alle medarbejdergrupper – også støttefunktionerne?
Hvor tit skal vi genbesøge kerneopgaven?