#personaleledelse #dialog
#personaleledelse #dialog
1:1 samtaler er korte møder mellem en leder og en medarbejder ca. hver 3. uge (20-30 minutter). Samtalerne har fokus på, hvor meget de konkrete opgaver fylder (tidsmæssigt og mentalt), og hvilke tanker/følelser medarbejderen har i forhold til opgaverne. Samtalerne giver lederen mulighed for at skabe klarhed omkring fx prioritering og forventningsafstemning.
Lederen sender på forhånd et 1:1 skema til medarbejderen, som udfylder det og sender det retur til lederen inden samtalen. Til 1:1 samtalen gennemgår lederen og medarbejderen skemaet og taler om kerneopgaven og opgaveløsningen. Hvis medarbejderen vil angive procent i stedet for antal timer, er det også en mulighed. Det er ikke meningen, at timeantallet skal afspejle arbejdstiden 100 %.
Det er vigtigt at kommunikere, at indsatsen ikke handler om kontrol. Indsatsen handler udelukkende om at sikre enighed og forståelse af opgaven og dermed undgå, at medarbejderen belaster sig selv med unødvendige opgaver.
Formålet med 1:1 samtalen er at skabe overblik, forventningsafstemme og sikre tydelighed og afklaring i forhold til opgaver og evt. belastning. Derudover sikre at medarbejderen har fokus på opgaveløsningen i et arbejdsfællesskabsperspektiv. På den måde skabes kontrol og tydelige forventninger hos den enkelte, og det forebygger stress og skaber trivsel.
“At holde 1:1 samtaler med fokus på kerneopgaven er en af de bedste aktiviteter, jeg har gennemført som leder. Den tæthed og det overblik, de skaber, er guld værd i det daglige praktiske arbejde.”
Stig Holm, afdelingsleder i Human House Ledelse & Arbejdsmiljø
Dialog om indsatsen • Udlevér 1:1 skemaet • Følg op på indsatsen
Dialog om indsatsen
Tag en snak med alle ledere i virksomheden om det nye tiltag, og hvorfor det er vigtigt (se faktaboks).
Udlevér 1:1 skemaet
Mail 1:1 skemaet til resten af ledergruppen og støt dem, hvis de har brug for hjælp.
Hent 1:1 samtale-skabelon
Følg op på indsatsen
Hold et opfølgningsmøde efter nogle måneder, hvor I evaluerer og justerer 1:1 skemaet. I kan bl.a. drøfte, om hyppigheden af samtalerne er passende, og om der skal tilføjes spørgsmål til 1:1 skemaet.
Erfaringerne viser, at 1:1 samtalerne giver rigtig god mening for både medarbejdere og ledere, når først de er i gang, og det er blevet en god vane. Hvis lederne ikke er vant til 1:1 samtaler, kan de have brug for hjælp.
1:1 samtaler er en dialog mellem leder og medarbejder. Lederen skal være god til at stille spørgsmål og lytte. Samtalen handler ikke om at få ret, men om at få en fælles forståelse for opgaveløsningen, og hvordan man sammen kan lykkes med kerneopgaven.
Medarbejderne skal introduceres til 1:1 samtalerne og formålet med samtalerne. Medarbejderne skal være forberedt til møderne (se skema, som skal udfyldes). Det er også vigtigt, at leder og medarbejder forventningsafstemmer, inden de indleder mødet.
Hvordan tror vi, at medarbejderne reagerer på 1:1 samtalerne?
Hvad skal vi være særligt opmærksomme på i forhold til lederne? Er alle lige kompetente til at holde denne type samtaler?
Hvordan ser drømmescenariet ud for denne aktivitet? Og hvilket skridt er det første på vejen?